Blogg-post från: 2019-10-17
Här diskuterar vi om vilka partier på bilen som är de mest utsatta för stenskott och repor beroende på hur och var man kör med bilen.
På de flesta bilar (och beroende på var man kör) så är det frontpartiet och motorhuven, men även taket, som är mest utsatt för stenskott (tänk er landsväg och motorväg ifall man inte håller tillräckligt med avstånd).
Särskilt utsatt är då motorhuven och taket, eftersom dessa partier oftast är tillverkade i metall, medans fronten brukar vara tillverkad i ABS-plast (som inte rostar ifall stenskottet går igenom grundlacken).
Idag är dock många motorhuvar tillverkade i aluminium.
Kör man främst på enskilda skogsvägar så brukar det däremot vara hjulhus, skärmkanter och trösklar som blir mer utsatta för stänkande stenskott från ens egna bil, då är det bra med ett par stänkskydd runtom.
För att undvika alltför många stenskottsreparationer med lackstift så kan det vara en bra idé att förebygga detta genom att foliera med lackskyddsfilm vid utsatta partier, exempelvis trösklar, front, motorhuv osv.
Ett annat knep, som dock ändrar utseendet en del, är att man kan montera en "hood bra" (huv-bh) på motorhuven som ändrar aerodynamiken litegrann och till viss del hjälper mot mindre stenskott just framifrån.
Glöm heller inte stänkskydden som vi nämnde tidigare!
Har man en riktigt dyr bil så kan det vara läge att foliera nästintill hela bilen med skyddsfilm, så sparar man på lacken! Ett prisvärt alternativ istället för att delvis omlackera bilen. Många moderna folier är riktigt bra och lämnar varken rester eller bränner in i lacken. Och när man ändå är igång, så kan man samtidigt foliera med valfri färg istället för transparent, för att få en ny "egen" look så att säga.
Ett sista tips för att undvika alltför många stenskott, håll avstånd i trafiken (vilket man alltid ska göra)!
Mvh Lackstift.nu